onsdag 4 januari 2012

Roadtrip i Kalifornien - San Diego

Nu börjar jag så smått ha betat av vårt äventyr i Kalifornien ;)

Efter några dagar i LA åkte vi vidare ner till San Diego för att tillbringa några dagar på stranden (trodde vi) innan vi stack vidare till slutmålet, Las Vegas.

Vi hade fått tips (av S som bott här) att vi skulle bo i Pacific Beach, så vi bokade in oss på ett ställe vid strandpromenaden. Jättemysigt.

Vi tänkte att vi skulle få lite bränna och strandhäng innan vi åkte tillbaka till kalla Sverige. Solen lös och det var varmt och så, men inte något direkt strandväder tyvärr...

Men vi var nyttiga. Varje morgon innan frukost tog vi en runda på strandpromenaden, P sprang och jag och Mille lufsade :) Sen åt vi havregrynsgröt på det, så då behövde man inte ha (så) dåligt samvete sedan om det skulle råka slinka ner en liten pizza ;)

I USA är det alltid flaggdag :)

Marina i Pacific Beach

Flodbåt i Pacific Beach

Solnedgång bakom dimman

Livräddningstorn

Många surfare men ingen surfade

Vårt plejs i Pacific Beach ;)

Mille testar sängarna - helt ok tyckte han
Förutom morgonjoggen var vi mest ute och gick och kikade runt. Det fanns väldigt många frisörer, vattenpipeaffärer och tatuerare här... hur många som helst, nästan bara sådant... och ändå såg vi inte några välfriserade tatuerade rökare där... konstigt ;)

En av kvällarna besökte vi Freds, ett mexikanskt ställe. Svingott var det och trevlig personal! Mille flirtade till sig en ballong, så han var med nöjd :)
Testade också på Frozen yoghurt - smaskens! Något vi borde föra in här hemma!

Ballong från Freds

Dags för Amerikansk fotboll
En dag fick vi se en Blimp (heter det så?) och då sa P att han hemskt gärna ville att vi skulle se Amerikansk fotboll när vi nu är här. But of course my dear, sa jag och bad honom köpa tickets (förlåt, biljetter...).

Men det var något strul så vi kunde inte köpa biljetterna på nätet, utan var tvungna att köpa dom på plats. Så P ville att vi skulle åka dit vid ettiden när de öppnade så att vi skulle vara säkra på att vi fick biljetter. Sen skulle vi åka och käka lunch innan matchen började senare vid fem...

Men när vi kom dit fick vi betala 10 dollar bara för att komma in på parkeringen(!) Och då blev vi lite snåla och ville inte åka därifrån och behöva betala igen för att komma in. Jag som var superhungrig vid den tiden blev lite lätt irriterad, men P lugnade mig. Det fanns ju massor med tält på hela parkeringen där det grillades mat som vi kunde köpa och komma i stämning inför matchen...

Men nej, folk stod inte och sålde någon mat. Det var vanligt folk som hade tagit med sig tält, bord och stolar, gasol-grill ( inga små campingprylar utan riktigt feta trädgårdsgrillar), någon hade med sig ett minikylskåp, spelställningar, med mera. Nu förstår vi varför alla har så gigantiska bilar här - för att kunna gå på fotboll...!

Som tur var låg gamla hederliga IKEA i närheten, så det blev lite köttbullar, brunsås och lingon till lunch :) Och när vi gick ut stod de och bjöd på glögg. Thank you sa P. - Vaasssegoo, sa kvinnan på bred göteborgska :)

Fyra timmar innan matchen

College fotboll

Go Aztecs

Far och son slagna hjältar
När vi kom hem från matchen gick jag in på toa med min ljudbok för lite "egentid". Måste ha suttit där länge, för när jag kom ut var båda slagna hjältar. Så söta :)