söndag 29 januari 2012

Sjukvårdsupplysningen, hallå

Nu är vi hemma igen efter en vecka hemma i Karlskrona :) Oj vad mysigt vi har haft det!!

Vi har bara tagit det lugnt och besökt vänner och familjen och myst, busat och ätit gott. Och jag har fått sovmorgon, bara det... ;)

Tyvärr hände det en liten olycka på morgonen innan vi skulle åka hem. Jag förberedde Milles gröt medan han satt och lekte och rätt som det var, reste han sig mot ett element som var på... usch, det går så snabbt när olyckan är framme...

När vi kom hem på eftermiddagen upptäckte vi att han fått brännblåsor på tre fingrar, lilla plutten... Vad man känner sig som en hemsk mamma när sådant händer!!


Brännblåsor

Ringde 1177, sjukvårdsupplysningen, om råd. Ordnationen var håll torrt och lägg om kompress. Har det inte läkt inom 2v - Uppsök vårdcentralen.

Så, första-hjälpen-lådan åkte fram och vi fick lagt om den lille handen. Som tur är verkar han inte ha ont av det iallafall (det är nog mest jag som har ont av det...)!

Vet inte hur många gånger jag har ringt 1177 sen Mille kom, så skönt att man kan ringa dit och få råd och lugnande ord!! Googlade lite innan om tips, men det fick jag bassning för av sköterskan... fast ibland är det skönt att höra hur andra gör... faktiskt...


Första-hjälpen-lådan åkte fram

På jakt efter en kompress till handen

Utslagen och bandagerad sötnos




När vi var hemma på besök plockade mamma fram lådor som jag sparat när jag var mindre, med texten, "Hon ska ha den när hon flyttar hemifrån"




Intressant låda följde med hem från vår tripp

Med något som hon skulle ha när hon flyttar hemifrån... hmm
¨
Hahah i lådan fanns bland annat gamla skolarbeten och halvfärdiga målarböcker...haha hur tänkte jag där?? De kommer jag att behöva när jag flyttar ;)


Men, något som jag (och framförallt Mille) kommer att ha nytta av, är mina gamla barnböcker!


Han gillar redan nu att sitta och titta och lyssna när jag läser böcker för honom, det är lite kul :)


Barnböcker :)

2 kommentarer:

  1. Hej kusin :)
    Det känns så hemskt när sådant händer, när vi precis hade flyttat hit där vi bor nu la tuva fingrarna mot spisen (gammal spis med metall detaljer på luckan) och fick bränblåsor på 4 fingrar, gud va hon skrek.
    Men de blev bra med ett litet plåster på, bara så hon inte skulle spräcka blåsorna för lätt - så länge dom är hela så är de ingen fara :) Men hon går fortfarande inte i närheten av spisen när den är igång och det va över ett år sedan nu ;) det kunde ju ha varit värre, tänk så :) vet dom vars barn har fått kokande vatten/kaffe/te osv. på både händer, armr och ansikte....

    Vad roligt med alla böcker :) Tuva har fått alla våra gamla böcker med, hon rev sönder 4 i ren glädjeyra :P

    Massa kram från oss/ Julia

    SvaraRadera
  2. Usch ja, det va ju såklart tur att det inte var värre och man kan inte skydda dom mot allt, men man vill gärna tro det ;). De börjar redan bli bättre och han verkar inte ha ont av det, så det är skönt :)

    Men det är ju bra, då har ju hon ju iallafall lärt sig, så har man en grej mindre att oroa sig för... ;) man kan ju hoppas att han med gör det ;)

    Haha ja, vi får se hur många som är hela när vi väl ska läsa dom ;) haha

    Sköt om er! Massa kram

    SvaraRadera