onsdag 25 april 2012

Landroid Worx

Vi har fått en ny familjemedlem! Fido, en kusin till Suckie :)


Mille inspekterar den nya familjemedlemmen...

...och bestämmer sig för att ta med den på en åktur :)




Nu drar trädgårdssäsongen igång och i och med det, gräsklippningen. Vår ärveKlippo gick ju sönder förra sommaren. Vi (P) åkte då skyttetrafik hem till sina föräldrar varje gång vi (han) skulle klippa gräset. Lite bökigt va?


Så nu har han suttit dag in och dag ut på nätet och letat klippare, jämfört priser, decibel och allt var det är. Tillslut kom han fram till att vi lika gärna kunde satsa på en robot, det gick nästan jämnt ut när man räknar med bränslekostnaden på en vanlig.


Jag var ju en runda på Gekås i måndags och såg att de hade en robot. Men då hade jag redan ringt hem ett antal gånger för att fråga om råd i val av kläder till Mille, ska vi ha det eller det till grillen osv. Så jag kunde inte riktigt med att ringa om den, då jag trodde att den skulle gå bort ändå och vi skulle gå på någon av Husqvarnas modeller. Men när jag kommer hem visar P mig en robot, en Landroid Worx, på nätet med en tillhörande instruktionsvideo. 


Men, det var ju den jag såg utbrister jag! Och till ett billigare pris...


Så P åkte dit och hämtade hem en. Än sålänge verkar den toppen. Väldigt tystgående, vilket är positivt! Vi får se, vi får väl ge den en vecka eller två så den verkligen hinner klippa in sig ;)

18 kommentarer:

  1. Hej där Jessica! Vi har också ritat och byggt vårt drömhus, 2010 blev vi kklara. Även för oss är det mycket trädgårdssnack - och vi har också funderat på en robotgräsklippare då min familj har haft en Husqvarna 230 på landet i några år och är supernöjda, gräset har blivit rena fairwayen!
    Nu när Landroid kommit som har ett mer överkomligt pris är man ju nyfiken - den verkar nämligen likna Husqvarnas 220, som kostar dubbelt...
    Vore jättekul att få veta hur den är - och jag tror att det är jättemånga som är lika nyfikna som jag; kolla bara in forumtråden på byggahus.se:

    http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/68780-grasklipparrobotar-alternativ-till-husqvarna-automower-64.html

    Så lägg gärna upp info där eller här :-)
    Hoppas allt går bra med trädgård o allt, mvh Jonas

    SvaraRadera
  2. Hej, är ute efter precis en sådan, vad kostade den i Ullared? Mvh Linda

    SvaraRadera
  3. Om man tecknar sig för ett JULA-club kort får man vid första köptillfället 10% på totalbeloppet. Jag var och köpte en igår i GBG och betalade 9995:- minus 10% vilket blev 8995:-. Club-kortet innebär inga förpliktelser alls.

    SvaraRadera
  4. Hur funkar den? Klipper den jämnt och bra?

    SvaraRadera
  5. Hej :)

    Först och främst, vad kul att ni har hittat hit!

    Jonas, skall gå in på byggahus- tråden så fort jag får lite tid över :)

    Linda, på Gekås kostar den 8995 kr. Gekås är väldigt bra att ha och göra med om det skulle krångla och med reklamationer...

    Än sålänge är vi nöjda. Det tar ju en stund innan den har gått över hela gräsmattan... 10 klippninar har jag för mig någon har sagt... Sen tycker jag att den klipper rätt smalt, så just nu ser mattan lite tufsig ut.
    Man kanske skulle klippt hela mattan innan man satte dit Landroiden, men vi ville se hur väl den klippte långt gräs.

    Annars är den väldigt tystgående, det är bara när den går igång som den piper högt. Den piper också om man lyfter den och rotorbladen slutar gå, vilket var ett av kraven från vår sida, då det är mycket barn och springer här. Den har också kodlås. Vi har lite slänt på vår tomt och det klarar den galant.

    Som sagt, vi har inte haft han länge, men vi är nöjda med de vi har sett ;)

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Hur ser det ut nu efter ännu en dryg vecka? Upplever ni mattan som "tufsig" än eller har den fått ordning på gräset?

    SvaraRadera
  7. Nu är det såhär att efter cirkus en vecka så fick vi felmeddelande på Landroiden. Hjulhuset på vänster sida blockerat... Suck. P kikade på den och kollade om det var något som blockerade - inget satt där. Kollade manualen hur man skulle återställa den. Inget hände, ena hjulet snurrar inte.
    Vi ringde Gekås och ville reklamera. De gav oss numret till tekniksupport på Landroid. P ringde dit och de skulle återkomma. De återkom inte. P ringde igen 2 ggr. Tillslut kom de och hämtade Landroiden nu i söndags och skulle återkomma i veckan med besked vad som är fel med den... så fortsättning följer...

    SvaraRadera
  8. Igår fick vi tillbaka Landroiden. Fel i kretskortet var det. När P sedan körde igång den, hann den 3m sedan pep det till. Då skulle den tillbaka till Laddningsstationen.

    Ok, batteriet är väl slut sa killen från Landroid, som var och lämnade tillbaka den. Så vi fick sätta landroiden på laddning. Sedan körde vi igång den, så klippte den ett tag och gick sedan tillbaka till laddningsstationen.

    Nu har vi laddat den över natten, så vi får se hur den fungerar sen när den går igång...

    Vi skulle få nya knivar till den som kompensation sa dom.

    SvaraRadera
  9. Hej, följer tråden med stort intresse...
    STår precis i läget att vi skall köpa en likadan klippare men vill förest veta att den är ok :)

    Mvh

    SvaraRadera
  10. Hej :)

    Nu har den gått på högvarv, den hade ju en hel veckas klippning att ta igen ;) Nu verkar den fungera bra!

    Det enda är väl att den klipper aningen smalt, så det tar ju en stund innan den har gått igenom hela mattan.

    Fråga bara på om det är något annat du undrar!

    SvaraRadera
  11. Tips: här diskuteras det en hel del om Landroid:

    http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/193833-worx-landroid.html

    Hoppas nu Jessicas fungerar som den ska, i ovan tråd är det ännu ingen som klagat på själva maskinen/hårdvaran... :-)

    Mvh Jonas

    SvaraRadera
  12. Även här diskuteras det om denna klippare:

    http://www.robotklippare.nu/forum/12-worx-landroid/

    SvaraRadera
  13. Funkar den bra Landroiden´, har planer på att köpa en. Hur stor yta har ni på gräsmattan.
    Vet ni var Landroiden kan servas

    Var kan man serva den, det står i broschyren som medföljer Landroiden

    Obs! Inför vinterförvaringen kan du ta din Landroid till en återförsäljare för grundlig rengöring och finjustering, så att dess funktioner testas och slitna delar byts ut.

    Skall den då skickas in för denna service via Jula, Coop eller annan butik som sålt den, för ingen av dessa affärer har ju någon egen service i butiken

    SvaraRadera
  14. Vår gräsmatta är runt 900 m2.

    Sedan vi fick tillbaka Landroiden, har den fungerat bra. Dock har vi märkt att den väldigt ofta åker utanför sitt område och därmed fastnar. Vet inte om det har med hur vi har lagt kabeln, får återkomma om det när vi har gått över den...

    SvaraRadera
  15. Sista inlägget klart intressant för min del. Har haft min i en månad ca och sista dagarna har den fått snurren. Gör utanför kabeln gång på gång samt att den verkar desorienterad i allmänhet för den går mer eller mindre i cirklar mitt på gräsmattan utan några som helst hinder i vägen.
    Jag har letat efter sensorer på den men inte lyckats hitta dessa, någon som vet var dom sitter och hur dom ser ut?

    SvaraRadera
  16. Har haft en Landroid ett år nu. Det har funkat bra med vissa smärre missöden. Har ett ställe där jag varit för snål med utrymmet i "svängen" för kabeln. Elvis P, som han heter, lyckas givetvis hitta detta ställe var och varannan dag...
    Blixten slog i närområdet och slog ut laddstationen men det visade sig "bara" vara transformatorn som gick så vi slapp undan med 700 för en ny sådan.

    I våras när vi åkte på charter en vecka bad jag grannen hålla ett öga på Elvis P, Efter några dagar kom det ett sms om att Elvis oxå tagit semester. Det visade sig att batterierna var så slut att han inte ens orkade ladda. När vi kom hem fick jag ta ur batterierna och ladda dem med en bilbatteriladdare. Fick även ta fram gamla klipparen och klippa mattan för egen maskin. Elvis P var dock piugg igen efter det att batterierna laddats en stund.

    Stefan,
    det är inte så att grannen skaffat liknande tingest? Jag har hört att om två grannar har varsin robotklippare kan de störa ut varandra...

    SvaraRadera
  17. #anonym

    Det stämmer med att den inte trivs med buddies i närheten men så är inte fallet hos mig. Däremot börjar jag misstänka att den inte gillar blött gräs och att min regnsensor inte är som den skall för den sticker ut och jobbar i ur och skur. Jag skall fixa ett tak eller nåt över laddstationen till att börja med för det verkar som att strömmen inte går som den skall i kabeln och då får Berta snurren. Ibland går hon bara någon meter rakt fram, svänger 90grader, går två meter och sen svänger 90grader igen och så håller det på, utan några som helst hinder på vägen. Sen kan hon gå rakt över avgränsningskabeln rakt ut i rabatten eller ut på grusgången, precis som det inte fanns någon kabel alls.
    Det var därför jag undrade om någon har koll på var sensorerna sitter, både vad det gäller regn och vad det är som stoppar den vid avgränsningskabeln.
    Det sitter två metallpluppar baktill (på oavansidan) strax under den svarta plastkåpan som jag misstänker är regnsensorerna, någon som vet?

    SvaraRadera
  18. Hej ser att detta är en gammal tråd men hur funkar klipparen nu ?? någon som vet priset i dag på GKS hopplöst att få fram ett pris tacksam för svar

    SvaraRadera